Sesvetska glazbena povijest u noći muzeja

Autor: Borko Samec
Objavljeno: 24.1.2017. 17:58:27
Početak: 27.01.2017. 18:00
Sesvetska glazbena povijest u noći muzeja

Foto: Josip Kovačević Encco

U manifestaciju Noć muzeja već niz godina uključen je i Muzej Prigorja u Sesvetama. Ove godine organizator Hrvatsko muzejsko društvo odredilo je da tema bude glazba. U tom smislu sesvetski muzej doista se potrudio u nastojanju da posjetiteljima prenese glazbenu povijest Sesveta, naravno, onu noviju iz zlatnog doba rokenrola. Ukoliko imaste vremena i volje, svakako pročitajte kratku povijest iz pera suradnika muzeja prof. Josipa Hercega. Naziv Noći muzeja u Muzeju Prigorja je I Sljeme i rock n roll, autor izložbe Encco sa suradnicima.


Sredina 60-tih godina bilo je vrijeme stjecanja saznanja o novim trendovima u glazbi, najviše slušanjem tadašnjeg Radio Luxemburga. Počinju se formirati razne grupe, tada popularno nazvane VIS (vokalno-instrumentalni sastavi), poput VIS-a „Šestorica mladih“ (u grupi su svirali Miljenko Šćuric, Ante Vuković,  Zvonimir Salaj, Janko Malić, Kruno Gašparović i pjevačica Zlata Petrulek – kasnije udata Gašparović), VIS „The Mladis“ (s pjevačicom Georgiom Coghan, dok je vođa sastava bio Walter Neugebauer), zatim VIS „Cristali“ iz Praga, „Melody Hill“, „Mauritius“ i „Novi Akordi“. Posljednja 3 sastava preteča su jednog od najjačih bandova u bivšoj državi – „Drugi način“. Potrebno je spomenuti i band „Bijela braća“ iz Dubrave koji su zadnji nastupali na plesnjacima.
 
Svakako treba istaknuti i činjenicu da se početkom 70-tih godina u Sesvetama omladina okupljala u parku na današnjem Trgu Dragutina Domjanića, gdje se npr. oko spomenika i na dvije klupe znalo „natiskati“ i preko tridesetak mladih. Naravno, bile su tu nezaobilazne „đitre“ (Boris Runtić Grunf, Ivica Stančir Gazda, Zlatko Marić, Drago Petrinjak). Upravo je iz takvog jednog druženja nastao sesvetski rock&roll band „Albatros“, oformljen od četvorice prijatelja: Stančir Ivica Gazda, Boris Runtić Grunf, Zlatko Marić i Darko Nešić. Nakon VIS-a  „Šestorice mladih“ s početka 60-tih godina, to je bio prvi sesvetski band. Međutim, nakon nekoliko godina sviranja članovi su se raspršili po drugim bandovima. Krajem 70-tih, pa sve do sredine 80-tih godina pojavom punka, „New wave“-a i novoromantičara, dolazi do bujanja  sesvetske rock scene. Osnivaju se bandovi „Kompanija“, „Galerija“ (Nikola Bjelkanović - NIX, Krešimir Oreški – Krasta, Željko Capar – Campi, Krešo Prusec – Puba i Dragan Stojković – Stoja), „Nema tople vode“ (Vlado Skelin – Čkeo, Goran Nikšić – Nidžo, Dragan Stojković – Stoja i Marijan Kapec – Jimmy ) itd., koji su svirali autorsku glazbu, no prema vlastitim riječima, osim demo snimaka nisu ništa ozbiljnije snimili. Inače, demo snimci su snimani na Radio Zelini uz svesrdnu pomoć Stjepana Šagovca i Borka Samca. Nakon raspada bandova neki od članova ostvarili su zavidne karijere u drugim bandovima.
(Adonis Dokuzović, Damir Gönz, Dražen Buntić,Branko Glavan)

Prema tome, u Sesvetama se tada živi upravo za žive nastupe ovih grupa. U tadašnji „Klub omladine Sesvete“ osim sesvetske publike dolaze mladi iz raznih dijelova Grada Zagreba, Zeline i Dugog Sela, koje je tada također bilo dio Zagreba, ali i ostalih mjesta iz Sesvetskog Prigorja. Zanimljivo je da se su plesnjaci održavali petkom, subotom i nedjeljom od 19:00 do 22:00 sata. Danas to izgleda čudno, ali autobusi iz Sesveta su kao jedino prijevozno sredstvo kretali u 22:30, ili najkasnije u 23:00 sata.

Osobito je važno spomenuti da se 1973. godine u „Klubu omladine Sesvete“ (današnja Knjižnica Sesvete) počinju održavati disco-plesne večeri pod vodstvom jednog od najpoznatijih tadašnjih zagrebačkih DJ-a Željka Vodušeka Vode i njegova kolege Željka Vide. Tada su Sesvete sve do konca 80-tih godina gotovo bile jedna od najjačih disco-klupskih destinacija u Gradu Zagrebu. U sklopu disco-plesnih večeri povremeno su gostovale u to doba iznimno popularne grupe, kao i neki poznati DJ-i, koji su u navedenom razdoblju vodili program disco-plesnih večeri (Čedomil Susmel, Dražen Pekica, Darko Časar i glazbenik Tomas Krkač, koji je dovodio poznate bandove).

Kao još jedna zanimljivost navodi se podatak da je radno vrijeme tadašnjeg „Kluba omladine“ bilo od 9:00 do 22:00 sata, pa su se za vrijeme ovakvih glazbenih programa morali obavezno uklanjati stolovi za stolni tenis, stolice i ostali „rekviziti“, koji su tijekom dana služili u svrhu ispunjavanja različitih i mnogobrojnih interesa za mlade.
 
I na kraju, kada je riječ o Sesvetama iz tog razdoblja, svakako treba istaknuti nezaobilaznu ulogu Ivice Percla u osmišljavanju kulturnih – glazbenih programa, koji je i kao voditelj Centra godinama radio u Centru za kulturu Narodnog sveučilišta Sesvete. Krenuo je kao gitarist legendarne zagrebačke rock grupe „Roboti“, te se kao jedan od posljednjih trubadura hrvatske šansone svojim žarom godinama posvećivao organiziranju koncerata u Sesvetama. Jednako je tako i sam kao šansonijer nebrojeno puta nastupao u programima organiziranim u Centru za kulturu Narodnog sveučilišta Sesvete.

Kako bi ovaj naš najsažetiji prikaz tog vremena dovršili na najprimjereniji način, učinit ćemo to s jednim od naših najsjajnijih glazbenika na zagrebačkoj novovalnoj sceni i na prostorima bivše države, našim Sesvećaninom – JUROM STUBLIĆEM –– kojim se ponose svi naši sugrađani. Njegov ulazak u rock glazbu datira s početka 70-tih godina prošlog stoljeća, kada je svirajući gitaru započeo veliko druženje s legendarnim Branimirom Johnijem Štulićem u podrumu Studentskog kluba, a potom nastavio kao osnivač grupe „Film“, te koji je i danas jednako mladog duha kao i tada!

Napisao: prof. Josip Herceg


Create Account