Foto: Promo
U Hrvatskoj se prosječno godišnje zabilježi gotovo 800 naleta vozila na životinju. Uređaj Waldpass pomoću infracrvenih zraka odvraća divljač s ceste. Time se štite životinje, ljudi i njihova imovina
Hrvatska inovacija mogla bi diljem svijeta smanjiti broj prometnih nesreća u kojima vozila nalijeću na divljač.
Na Međunarodni dan zaštite životinja u Zagrebu je predstavljen Waldpass, prvi uređaj za odvraćanje divljih životinja s ceste pomoću infracrvene svjetlosti. Uređaj se jednostavno postavlja na registracijsku pločicu vozila, a njegova infracrvena svjetlost tjera divljač od automobila. Spriječavanjem naleta vozila na divljač štite se životinje, ljudi i njihova imovina.
„Waldpass je jedinstveni pametni uređaj namijenjen vozačima koji vode brigu o drugim živim bićima na cesti. Uređaj, postavljen na držač registracijske pločice, postrance odašilje infracrvenu svjetlost na obje strane ceste kojom se vozilo kreće. To odvraća divljač od približavanja cesti”, kazala je Ana Trepšić, voditeljica poslovanja tvrtke Waldpass.
Uređaj je razvijen tijekom pandemije novog koronavirusa.
„Naleti vozila na divljač velik su problem u prometu, a nijedno postojeće rješenje od javnosti nije prihvaćeno kao dovoljno dobro. Kroz razvoj smo tražili rješenje koje nema štetnih utjecaja na ljude i životinje, ali koje na divljač ima odgovarajući odbojni efekt. Nadam se da će javnost prepoznati naš trud i rad te da ćemo uz pomoć stručnjaka i akademske zajednice nastaviti istraživanja u ovom polju te da će naše rješenje jednoga dana dobiti i globalnu primjenu“, rekao je Marko Borošak, inovator i direktor tvrtke Waldpass.
Od 2011. do 2020. godine u Hrvatskoj je zabilježeno 7914 prometnih nesreća s naletom vozila na životinju. U tim nesrećama ukupno je ozlijeđeno 488 ljudi, a 6 poginulo. Dakle, godišnje se u Hrvatskoj prosječno zabilježi gotovo 800 naleta vozila na životinju.
„Prošle godine kada je zbog pandemije bilo manje prometa, u Hrvatskoj su službeno zabilježene 684 prometne nesreće zbog naleta vozila na životinju. U tim je nesrećama ozlijeđeno 39 ljudi. U Hrvatskoj još ne postoji sustavno rješenje za odvraćanje divljači od prometnica. Statistika nam otkriva da u posljednjih 10 godina udio prometnih nesreća s naletom vozila na životinju prosječno čini gotovo 2,4 posto ukupnog broja prometnih nesreća godišnje. Zato je dobrodošla svaka inovacija koja može pomoći u njihovu smanjivanju“, istaknuo je dr. sc. Rajko Horvat, voditelj katedre za tehniku cestovnog prometa na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
U dijelu nesreća u kojima je vozilo naletjelo na divljač, stradavaju ljudi, no u većini slučajeva dolazi do velike materijalne štete i uginuća životinje.
„Kada dođe do naleta vozila na srnu ili jelena na cesti koja prolazi lovištem, o tome nas obavještava policija. Lovci tada procjenjuju može li se životinji pomoći. U većini slučajeva životinje su teško ozlijeđene i izložene velikoj boli. Neka ozlijeđena divljač nakon nesreće pobjegne u šumu i tada satima ugiba sama u mukama. Zato mi lovci dajemo sve od sebe da smanjimo potrebu divljači da izlazi na prometnice. Kada je u prirodi manje hrane, divljač u lovištu snabdijevamo hranom i vodom. Građane pak molimo da se u prirodi ponašaju što odgovornije, te da ne tjeraju divljač na nepotrebne migracije“, rekao je Tomislav Horvat, lovnik u Lovačkom društvu Vidra u Dubravici.
To je lovačko društvo među prvima sudjelovalo u testiranju Waldpassa. Sada će uređaj nastaviti testirati druga lovačka društva, a njegovi se inovatori povezuju i s fakultetima.
Uređaj će se prvo moći kupiti u Europi, no upiti o prilagodbi uređaja na druge životinje koje stradavaju u cestovnom prometu, stižu sa svih strana svijeta – od Kanade do Australije.
Inovator Borošak koji je uz Waldpass osnivač i tvrtke A-Elektronik, automobilskom se elektronikom bavi već 15 godina. U tom je razdoblju razvio čak 15 patenata iz područja laserske i radarske tehnologije. Sada je u tijeku postupak patentne zaštite Waldpassa.