Foto: Ivana Vranješ
Podrška darovitoj djeci, njihovim roditeljima te odgojno-obrazovnim djelatnicima u odgojno-obrazovnom sustavu u Hrvatskoj nije zadovoljavajuća.
U Knjižnici grada Zagreba danas je obilježen Dan darovitih učenika u RH i 10 godišnjica rada udruge Dar koja svojim aktivnostima pruža podršku darovitoj djeci, njihovim roditeljima te učiteljima, stručnim suradnicima i ravnateljima osnovnih i srednjih škola. Tim povodom održan je okrugli stol o novom Pravilniku o odgoju i obrazovanju darovite djece i učenika, a njih je prema podacima u Hrvatskoj gotovo 10 000.
Na okruglom stolu stručnjaci su govorili o tome da li su darovita djeca i učenici dovoljno prepoznati te što se može učiniti da bi dobili bolju podršku.
Okrugli stol je je otvorila darovita učenica petog razreda osnovne škole iz Osijeka Anabela Šunjić koja je ispričala svoja iskustva s natjecanja. Sudjelovala je na mnogim klavirskim natjecanjima te je na njima osvojila jedanaest prvih nagrada, a prošle je godine osvojila prvo mjesto na državnom natjecanju iz geografije, uz što je i dobitnica je Oskara znanja. Ispunjeno joj je i slobodno vrijeme. Osobito voli čitati, pisati pjesme i priče.
„ Išla sam u glazbenu školu, ali prošle sam godine odlučila odustati od nje. Glazbena škola nije samo aktivnost , to je druga škola. Glazbena škola nema razumijevanje za opću obrazovnu školu kao što niti opća obrazovna škola nema razumijevanje za glazbenu. Iako sam sve uspješno odradila bilo mi je jako teško što se tiče obveza u jednoj i drugoj školi. Sada imam više vremena za odmor te za istraživanje područja koja me zanimaju“ ispričala je Anabela. Svoj glazbeni talent pokazao je Lovro Žužul koji je otpjevao pjesmu „ Dobri ljudi“
Zamjenica pravobraniteljice za djecu Tatjana Holjevac rekla da darovita djeca imaju pravo na odgoj i obrazovanje koji će razviti sve njihove potencijale školovanje. Međutim podrška darovitoj djeci, njihovim roditeljima te odgojno-obrazovnim djelatnicima u odgojno-obrazovnom sustavu u Hrvatskoj nije zadovoljavajuća.
„Redovito zaprimamo pritužbe roditelja darovite djece zbog nedostatne podrške odgojno-obrazovnog sustava u razvoju njihovih punih potencijala“, dodaje Holjevac. Iz prijava Uredu pravobraniteljice za djecu se uočava da su darovita djeca unutar odojno-obrazovnog sustava zanemarena.
„ Od predškolske dobi, preko osnovne škole njihova darovitost se ne prepoznaje , neidentificira i ne njeguje, Njihova radoznalost i potencijal često se doživaljava kao smetnju i problem. Praćenje dijeteta u okviru odgojno-obrazovnog rada već od dječjeg vrtića relevantan je izvor informacija o dijetetu i polazište za konkretne prijedloge za početno školovanje“ rekla je Holjevac.
Student fizike na Prirodoslovno- matematičkom fakultetu Luka Čučković je kao darovit učenik naišao na probleme u osnovnoj školi.
„ U mojim natjecanjima škola mi je bila više prepreka nego što mi je pomogla. Osim dva mentora koji su mi pomogli da pobjedim na više državnih natjecanja ostali nastavnici su se stalno protivili mojim natjecanjima i govorilli da previše izostajem s nastave sve dok nisam na natjecanjima osvojio prva mjesta. Čak mi se i branilo da idem na neka natjecanja zbog previše izostanaka s nastave. Kad sam došao s nagradama bila je druga stvar, to je bila promocija škole. Znači pravila su se mogla zaobići, a tako to funkcionira i danas“, ispričao je Čučković. Naglasio je da nije u srednjoj školi imao toliko problema jer je išao u Tehničku školu Ruđer Bošković i nastavnici su imali više razumijevanja za njegova natjecanja.
Viša savjetnica u Upravi za potporu i unaprjeđenje sustava odgoja i obrazovanja Ministarstva znanosti obrazovanja i mladih Marina Jandrić rekla je kako se očekuje novi Pravilnik o odgoju i obrazovanju darovite djece i mladih . Na snazi su trenutno dva Pravilnika o odgoju i obrazovanju darovite djece jedan o odgoju i obrazovanju darovite djece u osnovim školama, a jedan o odgoju i obrazovanju darovite djece u srednjim školama, ali ovi Pravilnici su iz 1991 i 1993. godine
.
„ Novim Pravilnikom pokušavamo da uključimo i predškolski sustav, kako bi se darovita djeca rano prepoznala i da bi imali sljedivost stalnog njihovog napretka kroz odgoj i obrazovanje.“rekla je Jandrić. Naglasila je da postojećim Zakonom o odgoju i obrazovanju darovita djeca nemaju rješenje o utvrđenoj darovitosti .
„ To smo odlučili riješiti na način da se u školi oformi tim za darovite koji uključuje stručne suradnike prvenstveno psihologe . Ako se radi o djeci s dvostrukim potrebama, odnosno darovitoj djeci sa poteškoćama uključujemo i logopede, odnosno edukacijske rehabilitatore: ukoliko škola nema stručnjake tog profila preko Gradskog ureda iz druge škole uzimamo psihologe za testiranje ili pomoć pri izradi kurikuluma za obrazovanje djeteta koje je darovito“, pojasnila je Jandrić. Tim za darovite prati školovanje, potrebe djeteta i donosi odluku na temelju koje bi se išlo u izradu individualnog kurikuluma prema kojem bi se polazilo od želja i potreba i interesa darovite djece.
Pomoćnik pročelnika za razvojne programe Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu i sporta Varaždinske županije Robret Kelemen rekao je da je Varaždinska županija usmjerena na razvoj okoline za rad s darovitima te se djeluje u više smjerova.
„ Sve škole su u jednoj smjeni , osim jedne osnovne i jedne srednje škole. To je dobar prostor za rad s darovitima. S darovitima se u našoj županiji radi već 15 godina, a rad je osmišljen kao izvanškolska aktivnost koja se odvija subotom. Imamo 14 Centara izvrsnosti ,800 djece i 150 mentora,“ pojasnio je Kelemen.
Ponosna na svoju darovitost je Iris Aurora Bošnjak učenica sedmog razreda osnovne škole „Dr Franjo Tuđman“ iz Belog Manastira koja je istaknula je da ju zanimaju razna područja i voli učiti nove stvari.
„ Volim prirodne znanosti i jezike. Učim francuski i njemački. Od prirodnih znanosti zanima me fizika, biologija, kemija. Ove godine sam bila druga na županijskom natjecanju iz povijesti te čekam poziv za državno natjecanje , a prošle godine sam bila šesta na državnom iz čitanja do zvijezda, to je jedno natjecanje iz hrvatskog . Darovitost mi olakšava što ne moram puno učiti, nego ono što slušam na satu zapamtim“, rekla nam je Iris Aurora. Smatra da će joj darovitost pomoći u životu. Njezina želja je da bude kemičarka ili fizičarka.
Jedan od darovitih učenika je i 13-godišnji Lovro Žužul koji pohađa zagrebačku osnovnu školu „ Tituša Brezovačkog“. Svira violinu i polazi solfeggio.
„ Darovit sam u pjevanju, dobar sam i u matematici , treniram nogomet i idem u glazbenu školu „ Blagoje Berse“. Sudjelovao sam na naticanju The Voice Kids te sam osvojio prvu nagradu na državnom natjecanju iz solfeggia “ispričao nam je Lovro. Naglasio je da je dobar osjećaj biti darovit i darovitost donosi i neke prednosti u životu. Svoju darovitost planira dobro iskoristiti u budućnosti, a želja mu je biti profesor ili pjevač.