Izložba o omladinskim radnim akcijama u KIC-u

Autor: Marina Mađerić
Objavljeno: 29.3.2017. 8:30:50
Izložba o omladinskim radnim akcijama u KIC-u

Foto: Studija: Omladinske radne akcije kao "jedan od najjugoslavenskijih društvenih fenomena"; HINA/ sr.wikipedia.org/ ua

Izložba "Omladinske radne akcije - dizajn ideologije", koja uz prateći katalog daje uvid u način predstavljanja i promidžbe radnih akcija posredstvom vizualnih medija, otvara se u srijedu u Galeriji na katu Kulturno-informativnog centra (KIC).


Izložit će se materijal posuđen iz tridesetak institucija i privatnih kolekcionara, plakati, knjige, novine, monografska izdanja, fotografije, grafičke mape, odjeća, značke i medalje, iskaznice, mape vizualnih identiteta.

Među autorima izloženih radova mnogi su afirmirani umjetnici, poput Marijana Detonija, Zvonimira Agbabe, Ivana Picelja, Mladena Galića, Branka Gavrića, Likovnog studija, preko fotografija Milana Pavića i Borisa Cvjetanovića do djela Pive Karamatijevića i Franje Mraza. 

Izložbu je potaknuta raznolikošću materijala kojima su omladinske radne akcije rezultirale od početne agitacije zasnovane na tiskanim i šapirografiranim materijalima do bogate produkcije oblikovanja grafičkih mapa, plakata, letaka, brigadnih novina, razglednica, knjižica, iskaznica, priznanja, diploma, prigodnih poštanskih maraka, stručnih publikacija.

Dizajneri su bili angažirani i kroz druga područja, za omladinske radne akcije skladale su se pjesme, za koje su se dizajnirali omoti, snimani su edukativni, igrani i dokumentarni filmovi za koje se trebalo oblikovati plakate, gradila su se i opremala cijela naselja, proizvodila odjeća i obuća. 

Po riječima Bojana Krištofića, jednog od autora u tekstu kataloga, dizajn za omladinske radne akcije osvježava proučavanje jugoslavenskog društvenog polja jer danas djeluje naivno, zaigrano i oslobađajuće na način drugačiji od hipijevske i punkerske pobune omladinskih listova ili neoavangardne zafrkancije pripadnika Nove umjetničke prakse koji su se istodobno bavili dizajnom. 

"U tom kontekstu dizajn za omladinske radne akcije volim promatrati kao dizajnerski pandan domaćoj naivnoj umjetnosti - iznimno potentni simboli s vremenom su prerasli u kičaste prikaze svakodnevnice, doduše ne ruralne nego rubno urbane, k tome premazani patinom odrastanja u davno prošlim vremenima kad je bilo moguće dičiti se Radom Končarom na prednjoj strani majice, a Che Guevarom na stražnjoj, a pritom ne sablazniti ni roditelje ni profesore, a kamoli lokalnog popa", ustvrdio je.

Krištofić drži da se ipak, kao i u slučaju proturječne "hrvatske naive", ispod površnih slojeva mitologije i podsmješljive nesposobnosti propagande da nadiđe samu sebe, kriju ozbiljne, pa makar i slučajne opservacije socijalne zbilje, dok je krajnji cilj dizajna za omladinske radne akcije u osnovi bio itekako plemenit - ujediniti mlade oko radnih zadataka od kojih će imati korist cijela zajednica te im omogućiti da se poistovjete jedni s drugima u procesu rada koji nije smio biti otuđen.  


Izložbu organizira umjetnička organizacija Kultura umjetnosti iz Zagreba, a autori koncepcije, postava i kataloga izložbe su Sanja Bachrach Krištofić i Mario Krištofić.

U okviru izložbe, koja se zatvara 11. travnja, održat će se i popratni program - na nekadašnji Dan omladinskih radnih akcija, 1. travnja, prikazat će se igrani film "S.P.U.K." (1983.) Milivoja Puhlovskog i dokumentarni "Omladinske radne akcije" (1977.) Ljiljane Jojić.


(Hina)


Create Account