Tarifna unija javnog prijevoza

Autor: Borko Samec
Objavljeno: 2.3.2017. 0:46:27
Tarifna unija javnog prijevoza

Foto: IPZP

Pojeftinjenjem voznih karata ZET-a i uključenjem u cijelu priču prigradske željeznice, počinjemo nazirati kako bi mogao izgledati budući Integrirani javni prijevoz sjeverozapadne Hrvatske u kojem, simbolično rečeno, Sesvete neće biti više samo gradski kvart Zagreba, nego dostojno prometno povezan kvart cijele te regije.


Od jučer 33 posto pojeftinila je cijena zajedničkih karata za ZET i HŽ za prigradski prijevoz, kako radničkih pokaza, tako i đačkih. Olakšalo je to život mnogim građanima prigradskih gradskih naselja, ali i okolice, odnosno dijelova Zagrebačke županije kroz čije područje prolazi pruga, a stanovnici tih dijelova masovno rade ili se školuju u Zagrebu.

Isti dan, dakle jučer gradonačelnik Milan Bandić najavio je skoru tarifnu uniju cijele sjeverozapadne Hrvtaske. Upravo to očekuju mnogi stanovnici gradske okolice, ali i Zagorja čiji putevi po bilo kojem poslu vode u Zagreb.

"Ovo pojeftinjenje voznih karata i integracija prigradskog željezničkog prometa samo je uvertira u jednu cjelovitu sliku u jednotarifni sustav. Odnosno ono kako ja volim reć', da kumica kupi kartu u Maču i da se vozi u Zagreb kao i oni koji ju kupe u Sesvetama, Dubravi ili Černomercu. To je ideal kojem težim. Mislim da smo s novim ministrom prometa Olegom Butkovićemi njegovim službama već stupili u kontakt i već ljudi u gradu rade po tom pitanju", kazao je gradonačelnik Bandić.

Dodao je kako je siguran da će do jeseni završiti i taj posao, a ovo pojeftinjenje voznih karata je uvertira u taj posao. A on nije stihijski odrađen u predizbornom smislu kako gradonačelniku sada mnogi inputiraju. To je iako možda neslužbeno, ali samo dio cjelokupnog strategijskog projekta o kojem se u javnosti, na žalost, relativno malo zna, a započet je kao ideja još prije mnogo godina.

Radi se o integriranom prijevozu putnika (IPP) odnosno ideji koja je konkretizirana 2012. godine potpisivanjem ugovora grada Zagreba, Zagrebačke i Krapinsko Zagorske županije. A koliko treba proteći vremena od ideje do konkretiziranja ovako složenih projekata i početka korištenja rezultata, kao što je ovaj jučerašnji početni s pojeftinjenjem i uključenjem gradske željeznice, pokazuje slijedeća priča.

Ideja o uspostavljanju modela integriranog prijevoza na širem zagrebačkom području datira još od početka 90-tih godina kada je odabrana radna skupina sastavljena od predstavnika Grada Zagreba, HŽ-a i ZET-a obavila jedno studijsko putovanje s ciljem prikupljanja iskustava u primjeni IPP-a u gradovima i regijama EU. Obavljena je posjeta i razmjena iskustava šire regije gradova Beča, Münchena, Frankfurta i Zuricha u kojima su već od 70-tih godina prošlog stoljeća bile osnovane Tarifne unije i organizacija IPP-a odnosno integriranog prijevoza putnika.

Da bi se utvrdilo uvjerenje o opravdanosti primjene takovog modela na području Grada Zagreba i njegovog šireg okruženja, 2006.-te je pokrenuta, a 2008 dovršena studija integriranog prijevoza putnika na području Grada Zagreba, Zagrebačke županije i Krapinsko-Zagorske županije. Ovu studiju je kao donaciju Gradu Zagrebu izradilo nekoliko čeških konzultantskih tvrtki. Osnovni sadržaj ove studije bila je analiza postojeće organizacije javnog prijevoza putnika i ocjena mogućnosti i opravdanosti primjene tog modela na primjeru Grada Zagreba i njegovog gravitacijskog okruženja koje uključuje dvije susjedne županije.

Jedna od temeljnih preporuka i zaključaka navedene studije bila je da je model IPP-a primjenjiv, opravdan i preporučljiv za implementaciju na području Grada Zagreba i njegovog okruženja. Sugeriran je također i nastavak istraživanja i projektiranja sustava IPP, odnosno prilagodbe postojećeg sustava novoj organizaciji IPP-a.

Sporazumom o integriranom prijevozu putnika između Grada Zagreba, Zagrebačke županije i Krapinsko-Zagorske županije (iz 2012. godine), stekli su se uvjeti za zajedničko pokretanje realizacije projekata IPP-a  koji su naknadno definirani ugovorom o izradi I faze projekata IPP-a, koja je uključivala izradu dvaju inicijalnih potprojekata: Idejnog projekta organizacije IPP-a i idejnog projekta tarifnog sustava IPP-a.

Izrada ovih projekata na temelju rezultata natječajnog postupka povjerena je zajednici ponuditelja austrijsko-njemačko-hrvatskom konzorciju na čelu s projektantsko konzultantskom tvrtkom Verkehrplus GmbH. Izrada spomenutih idejnih projekata ugovorena je 2013. godine, a dovršeni su i isporučeni krajem 2014. godine. Važno je reći da će cijela priča biti financirana dijelom novaca iz europskih fondova.


Cijeli budući unificirani sustav jedne uprave svih prijevozničkih operatera, usklađenih voznih redova autobusa i tramvaja odnosno budućih S-vlakova trebao bi upotpunosti zaživjeti do 2030. Osnovna je intencija skračivanje autobusnih linija i uvođenje S-vlakova gdje god je to moguće.

No, cijelu priču koja će se izvoditi u fazama, već s jučerašnjim danom možemo početi koristiti iako on nije službeno sastavni dio tog projekta, ali svakako je idejno kompatibilan. Svi oni koji se žele detaljnije informirati o cijeloj toj ideji i cijelom projektu mogu posjetiti stranicu poduzeća:  Integrirani promet zagrebačkog područja d.o.o.


Create Account